Spanje in staking!

31 Mar

Hola!

Ik heb dus net een nieuwe App op mijn mobieltje gedownload (op die fancy iPhone, ja!). Wel te verstaan de WordPress App. Jawel, de App van de website waar je nu vriendelijk op aan het rond surfen bent. En die App laat mij weer allemaal hele leuke nieuwe insights zien. Zo leer ik in ene dat er waarempel veel mensen zijn die mijn verhaaltjes toch best heel leuk vinden. Tenminste, ze plegen een bezoekje aan mijn posts, of ze het leuk vinden is natuurlijk een tweede….  Stieken even wat hard facts delen? Jawel, van 22 – 27 maart (in slechts 5 dagen, goed gezien!5), waren er maar liefst 18 bezoekers. Ik ben beroemd, yeaaah! Ok, in mijn dromen dan….

Nou ja. Nu echt nieuws: Morgen is er in Spanje een nationale strike, iedereen is in staking. De wegen worden gebaggitaliseerd, de deuren van kantoren geblokkeerd, en iedereen zal met een vlaggetje de straat op gaan. Als ik het mag geloven… Ik zou eigenlijk zwaar misbruik van de situatie moeten maken, en ook gewoon pertinent moeten weigeren, maar dat gaat me net iets te ver. Eigenlijk vind ik dat iedereen moet inleveren. Spanje is ziek, dus we lopen allemaal een beetje met snotterbellen rond. Iedereen moet iets opgeven, toch? En, mijns inziens als eerste het bureaucratische gezag. Pfff, dat kan echt met duizenden mensen minder! Misschien moeten we daar iets over roepen…weg met alle ingewikkelde procedures, lang leve de simplicity! Ik ben dus bezig met het aanvragen van een ‘certificado digital’, zoiets als een Digi ID. Nu we allemaal in Nederland bezig zijn met onze belastingaangifte, weten we precies waar we het over hebben, toch? Anyways, de ‘certificado digital’ is net zoiets, maar dan nog een tikkie ingewikkelder.  Morgen ga ik eens langs bij het kantoor. Kijken of er iemand aanwezig is die me kan helpen met de aanvraagprocedure, want voor mij is het nog niet helemaal  cristal clear. Maar ja, met de strike staan zij natuurlijk voorop om een dagje afwezig te zijn.

Zzzzz, toen sliep ik dus…

Volgende ochtend:

Het is nog rustig op straat. Ik heb vanmorgen toch een poging gewaagd voor mijn certificado….en ze waren er gewoon, en het was super rustig. Shame on me! Ik heb weer te vroeg geoordeeld. De hele boel op mijn laptop geinstalleerd, en waarempel, ik -technisch wonder- heb de hele boel  aan de praat gekregen. Dat was nog niet zo’n makkelijke klus met al die security settings, enzo. Maar goed, waarom heb ik dat certificado zo hard nodig? Nou. Dat zal ik eens even uitleggen. Ik kan daarmee weer een ander document opvragen (een uitreksel van mijn werkverleden in Spanje). Waar heb je dat nu voor nodig El? Ik hoor het je denken. Nou, dat komt dus zo. Ik ben bezig met een procedure om mijn oude werkgever (Airproducts) aan te klagen. Ja, het klinkt misschien wel stoer, maar ik heb zitten huilen bij de advocaat, dus het was helemaal niet zo stoer hoor. Ik heb dus een mannetje gevonden die dat bedrijf voor andere collega’s al eerder heeft aangeklaagd. Ze zijn me nog salaris verschuldigd, en doen heel moelijk over de uitbetaling ervan. Er zit daar een payroll manager die de boel gewoon aan het flessen is, echt een verschrikkelijke vent. En ikzelf, en mijn oude manager, worden er de dupe van. En, dan moet je net mij hebben. Onrecht… daar kan ik niet mee om gaan. Als iets niet ‘eerlijk’ is, dan ga ik over de streep, dan beginnen mijn knokkeltjes wit te worden, en dan vecht ik net zo hard door totdat het weer allemaal recht gezet is. Maar ik vond het best wel ingrijpend: is toch heel wat om je oude baas voor het recht te dagen? Ben ik een emotioneel trutje? Vic ging mee, en die 2 mannen beginnen te kletsen over voetbal en de 7-0 overwinning van Barca. Ik werd wat stilletjes. Zegt ‘ie opeens…jij houdt zeker niet zo van voetbal. Bheeeeee, toen kwamen de tranen, een vloedgolf, daar in het kantoor van meneer de advocaat! En, weet je wat meneer de advocaat toen zei: ‘Denk je dat ze om jou ook maar een traan laten?’ Tjakka, die kwam effies hard aan! Ok, doorgaan met de klus dus. En, vandaag ben ik weer een stap verder, want ik heb er weer een document bij. To be continued dus.

Vandaag werken we dus vanuit thuis. Of je bent aan het staken en raampies aan het inslaan, of je bent gewoon een brave Spaanse burger die thuis wat aanploetert. Dat deed ik dus. Maar goed ook. Voor ons huis was een aardige brand gesticht, en de sfeer was gespannen. Van de gecoverde jochies die over de straten rennen, herrie schoppen. Dat zijn de uitkeringtrekkers. Fotograven erachter aan rennend. En daar helemaal weer achteraan sukkelt de  politie. En, dan helemaal op het laatst arriveert de brandweer. De brandjes fikken hevig. En, en paar uurtjes later is het als of er nooit wat gebeurd is. Het enige wat nog zichtbaar is, zijn de ingeslagen ramen bij winkels en banken.

Zzzz, ik slaap wat af…. zzzz.

Inmiddels is het zaterdagavond. Het weekend is al weer voor de helft voorbij. Nee, nee, neeeeee!!! Dat gevoel ken je ook vast wel. Anyways. Het is niet anders. Laten we nog maar even van de uurtjes genieten. Ik heb een sportief weekendje. Vanmorgen eerst de sportschool, daarna gaan skaten bij het strand (jaaaaa, het is echt super weer!), en morgen moet ik supervroeg op, want ik heb een hike naar Valle de Nuria georganiseerd voor een aantal luitjes! Een zware klim, zo de pyreneen over!

Ok, het is een beetje een onsamenhangend verhaal geworden. Dat spijt me. Volgende keer beloof ik een leuker stukje, in ieder geval wat vredelievender! Geen aanklachten en geen ingeslagen winkeltjes meer. Dan hou ik het alleen maar bij een fikse huilpartij, lucht lekker op!

Fijne paasdagen! Dikke kus van bunny!

6 Responses to “Spanje in staking!”

  1. patricia March 31, 2012 at 9:25 pm #

    Lieve Ellen,

    Ik vind het echt super om je verhalen te lezen. Kan ik je toch een beetje volgen, haha.

    Liefs Patricia

  2. rinske March 31, 2012 at 9:36 pm #

    weer leuk om te lezen El!!! beso!

  3. corrien April 1, 2012 at 8:42 am #

    🙂

  4. el Sachio April 1, 2012 at 9:03 am #

    Hé Ellebel!

    Nou ik vind dit soort maatschappelijk en cultureel inhoudelijke verslagen wel prettig. Hier krijg ik een kijkje mee in de Spaanse gaarkeuken (die duidelijk overkookt) en dat zijn de reportersberichten. Zijn echt alle gecoverde jongeren uitkeringstrekkers? Of zijn ze afgestudeerd/klaar met school en werkloos en kunnen ze niet aan de bak komen?

    Anyhow, doorgaan met deze berichten! Ik heb een drukke dag voor de boeg op deze zondag want mijn site gaat vanavond online… Je krijgt er nog bericht van!

    Dikke zoen y vamos con bananos,
    Sacha

  5. Veer April 1, 2012 at 10:59 am #

    Lieve El,

    Als ik je zo hoor kun je wel wat hulp van onze John van den Heuvel gebruiken. Hij presenteerd “rechtgezet” en gaat mensen helpen die onrecht is aangedaan. Dus bel 0900-John van den Heuvel.
    Alle gekheid op een stokje, je advocaat heeft gelijk, maar even huilen lucht op.

    Hopelijk heb je snel je resterende geld en kun je weer vrolijke verhaaltjes vertellen. 😉

    Hier heb ik ook nog geen goed nieuws. Ik zit nog steeds thuis zonder baan.
    Dus hier in Olanda is ook niet alles geweldig en misschien komt het kabinet wel weer tenval.

    Rustig aan en een dikke knuf.

    Fijne paasdagen met je bugs hubby 🙂

  6. Ilse April 1, 2012 at 11:58 am #

    Hola Elena!
    Wat een spannend verhaal weer! Ik kan niet wachten op het vervolg. Bij jou ook never a dull moment! Heerlijk om je te volgen; geen verontschuldigingen voor een onsamenhangend verhaal! Ga door! Ga door!
    Fijne Pasen alvast (duurt nog een week hoor…..;-)
    GrtZ Knijn!

Leave a Reply

