Zomer druppels wachten me op!

17 Jul

Mama mia! De laatste daagjes voor de vakantie zijn het zwaarst, nog even snel dit en nog even snel dat, en voor je het weet zit je gevangen in je persoonlijke ‘ik-wil-het-zo-goed-mogelijk-achter-laten-drive’.  En, ik ga slechts een weekje weg. De gemiddelde Spanjaard zit minimaal drie weken in het tweede huisje van pa en ma ergens aan de Costa Brava. Niet heel tactisch van mij dus. Ik kan er natuurlijk donder op zeggen dat mijn vervanger de boel de boel laat, en ik de puin achteraf weer kan opruimen. Dus, ook weer ellende achteraf. De vakantie-eufore zal ik dan weer snel vergeten zijn. Ach ja. Maar goed. En dus…ga ik dubbel zo hard genieten! Wat denk je daar van? Volgende week zit ik heerlijk in mijn tentje aan de Zeeuwse kust, kwebbel ik er op los met mijn kleine achernichtjes, drink ik wijntjes met mijn tantes totdat we over de haringen struikelen als we ’s nachts met een pleerol in de hand de weg zien te vinden naar het toilet gebouw…en….ga ik vooral niet zitten mokken als mijn tent  niet waterdicht blijkt te zijn. Want….het gaat gewoon helemaal niet regenen! Toch? Ik ben op alles voorbereid. Ik prop al mijn warme truien in mijn handkoffertje, neem lange warme onderbroeken mee. Ik ben er he-le-maal klaar voor om te kou te trotseren. Mijn lesje heb ik vorig jaar wel geleerd. Toen was het zooooo koud. Zeven nachten aansluitend regen, alles klam, en met dalende temperaturen. Gelukkig kunnen mijn waggelende tantes zelfs midden in de nacht -met al die wijntjes op- extra warme slaapzakken leveren (ook dat is vorige jaar bewezen), dus dat moet ook zeker goed komen. Ik heb voor mama een pak anti-zonne-allergie pillen meegenomen (die zijn blijkbaar niet te krijgen in Nederland), dus zij rekent ook op zon! En moeders wil is wet, toch? Toch jammer dat je met die pillen geen wijntjes mag drinken. Ja, dat wist je nog niet, he, mam! Ik heb de minst slechte variant gekozen: met deze anti-allergie pil mag je een glaasje per dag, hehehe! Eindelijk zie ik mijn zusjes weer, en kleine puk in Conk’s buik begint al een grote jongen te worden…ik kan niet wachten!

Ok, dus…zoals je leest, ben ik volledig in jubelende vakantie stemming. Maar we mogen verder ook niet klagen hoor (blijf toch een Hollander he!). Een paar weekjes geleden was ik een lang weekend in Italie, voor de bruiloft van een vriendin uit mijn Italie tijdperk. Een sprookjeshuwlijk, in een sprookjeskasteel, met op de achtergrond het sprookjesdecor van het karakteristieke Emilia-Romagna. Eén groot feest, een heel weekend lang. En vooral lekker uitdijen bij het zwembad, met heel veel meer te knabbelen en te snacken. Tjeminee, wat kunnen die Italianen toch genieten van heerlijk eten en drinken. Begrijp me niet verkeerd: de Spanjaarden zijn er ook goed in, maar…de Italianen overtreffen! Eerlijk waar. Niet getreurd: onze Unox erwtensoep is ook heerlijk, en zeker een van mijn favorieten, maar tja…het blijft toch zo’n op-zich-zelf-staand, kant-en-klaar gerechtje, he! Toch…. stiekem, vraag ik elke bezoeker weer een paar blikjes mee te smokkelen!

 We hebben ook nog een actief-sportief weekendje gehad in de Spaanse Pyreneeën. Op zaterdag een fantastische hike met prachtige foto’tjes als resultaat (zie vorige post). En, de dag daarna zijn we gaan raften, zo gaaf! Ik was in top-shape, en mocht steeds bovenop vier sterke heren duiken zodra er golfjes in zicht kwamen. Dat versterkt het effect, aldus de instructeur. Volgens Vic zat de man gewoon te genieten van twee meiden in strakke pinguin pakjes die bovenop vier mannen sprongen. Tja, dat had het ook kunnen zijn. Maar goed, het was top, en ook ik maak geen bezwaar hoor. Zo ben ik dan ook wel weer. Nog meer leuke foto’tjes als resultaat. Het regende verschrikkelijk, waarempel… het hagelde zelfs, maar…daardoor was het nog leuker! Zo zie je maar: ook hier is het weer onvoorspelbaar.

 Tja, en wat nog meer? Nou, mijn aquarel cursusje heb ik zeer succesvol afgerond. De leraar was trots op mijn schattig-geverfde bloemetjes. Nu moet ik weer een nieuwe cursus bedenken. Misschien toch wat klasjes Catalan volgen? Ik zie het eigenlijk wel zitten. Volgende week in mijn tentje maar ’s over na denken. Ik ben inmiddels ook een volleerd rollerblader, ik maak regelmatig een tochtje langs het strand. Dan voel ik me toerist in eigen land. Oja, dat had ik nog niet verteld: de toeristenmassa is inmiddels weer op gang gekomen. De colonne van Nederlandse nummerborden en lange witte benen strompelt voorbij. Ik lach me nog steeds rot als ik weer ergens Nederlands geklaag hoor, en….vooral lach ik mee met het kritiek wat we overal op weten te uiten. We blijven toch een volkje met een mening, en die willen we graag kenbaar maken! Hele gezinnen maken de Ramblas onveilig, ha ha!

Ok, luitjes, dat was ‘m weer. Morgen weer een lange dag in the office. Nog drie daagjes buffelen, en dan eindelijk….regen! Por fin!

One Response to “Zomer druppels wachten me op!”

  1. Wanda July 18, 2012 at 5:14 am #

    Heerlijk geschreven Ellen, veel plezier aan de Zeeuwse kust!

Leave a Reply

